Omtale

Horsens Folkeblad

Uden megen søvn kører Kim med i verdens største klassiske rally: - Nej, vi behøver ikke at tisse i en drikkedunk undervejs

Stort set hver tirsdag siden november har Kim Frandsen (th.) brugt på "skrueaftener", hvor han og nogle fra holdet har ordnet og gjort bilen klar til Rally Monte Carlo Historique. Her ses han sammen med mekanikeren Anders' søn, Kalle, der dog ikke skal være co-driver under selve løbet. Privatfoto

Monte Carlo Historique er ikke for sarte sjæle, men et rallyløb proppet med alperuter og søvnmangel. Det gør sig dog som guf for Kim Frandsens motorbankende hjerte.


26 jan. 2022 kl. 09:00


Mikkel Hamann Johnsen mihje@jfmedier.dk


Norsminde: Duften af gammelt bilmaskineri, omtrent 2800 kilometer på franske, småfarlige alperuter og en begrænset mængde søvn. Alt dette venter Kim Kjærsgaard Frandsen, når han over den næste uge deltager i verdens største rally for klassiske biler.


Rally Monte Carlo Historique, som det hedder, løber af stablen fra torsdag 27. januar til natten til onsdag ugen efter. Her deltager han i én ud af seks danske biler og i alt 300 biler fra hele verden. Biler, som skal være mellem 30 og 50 år gamle.


- Det er kæmpestort. Det er ikke et helt ufarligt løb med høj fart og små bjergveje, nogle gange uden autoværn, så adrenalinen pumper allerede. Mentalt har jeg for længst været rejste til Frankrig, siger Kim Frandsen, som onsdag tog turen til Reims.


- Jeg glæder mig helt enormt til at være ét med bilen, til at arbejde med teamet, det hele.


Lokal helt

Passionen for motorsport udviklede han i barndommens Odder, hvor Kim Frandsens far i slut-60'erne og 70'erne opdragede sønnen med, at biler ikke kun var et transportmiddel, men en hobby.

- Vi tog til løb og træf sammen, og jeg så meget op til den kendte, lokale Odder-rallykører Preben Kristoffersen. Han var mit motorsportsidol, husker bilentusiasten tilbage.

Kim Frandsen (th.) og hans tro følgesvend, Jan Østergaard, til løbet Øresundsrally, kort før løbsstart ved Kims Volkswagen Golf GTI. Privatfoto


Gennem sit liv har Kim Frandsen ikke haft megen tid til at udleve sin drøm om at køre motorløb, men chancen opstod i 2015, da han solgte sit firma, Outdoor Sport. Han havde kørt lidt gokart, men blev spurgt af den gode kammerat Bent Mikkelsen, om han ikke ville gæste kammeraten i Monte-Carlo-rallyet som andenkører.

- At være co-driver er ikke noget, man bare lige sådan gør, selv om man ikke er den, der kører bilen det meste af tiden. Men der gik Pippi Langstrømpe i den: Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt, griner Kim Frandsen, som fik sig én på opleveren.

- Det var sindssygt hårdt. Men da vi sluttede i Monaco, og jeg så alle de gamle biler linet op, som havde deltaget i løbet, vidste jeg, at jeg en dag ville deltage i min egen bil.


En ren holdindsats

Det skete så i 2020, hvor han sammen med sin erfarne makker fra HAMK (Horsens Automobil og Motor Klub), Jan Østergaard, fik en flot 48. plads i løbet. Endda én plads foran en tidligere nidobbelt verdensmester i rallykørsel.

- Det var godt nok Jans ottende klassiske Monte Carlo-løb, men mit første, så det var lidt af en overraskelse, indrømmer 56-årige Kim Frandsen gerne.

Det er ikke nemme veje, Kim, Jan og de 300 andre biler bliver udsat for i alperne. Privatfoto


Men man er intet uden sit team, som han også siger. Andenkøreren Jan Østergaard har læst op på alle ruterne, de skal køre, på forhånd og skal dirigere Kim Frandsen sikkert og præcist gennem hele turen. Når de på turen bl.a. kører natkørsel, er dette yderst vigtigt.

Jan er hele tiden på, ligesom Kim er det. Samtidig har de også på Team Tiltman Racing, som holdet hedder, deres egne servicevogn med.

- Heri sidder Anders, som nogen nok vil kende fra Asgaard Autoservice i Odder, og Henning fra Malling. De er nogle stjerner og står klar, hvis et dæk skal skiftes undervejs, eller hvis vi oplever andre problemer, siger førstekøreren om holdindsatsen.

Apropos dæk har det danske hold også to ispiloter, som kører ruterne to timer i forvejen og rapporterer, om der er is på vejen, og om der skal andre dæk på.


50 km/t

Gennemsnitshastigheden lyder på cirka 50 km/t, hvilket er højt med de forhold, de kører under.

- Vi kommer ud på specialetaper på noget, vi kalder "de franske gedestier". Små, hullede stier og grusveje, du normalt ikke kører på i alperne, forklarer han.

Volkswagen Golf GTI'en skal holde en gennemsnitsfart på cirka 50 km/t, og det kan nogle gange være svært, hvis det går stejlt opad. Privatfoto


Hver bil bliver sendt afsted med ét minuts mellemrum. De skal ankomme på præcise tidspunkter, der er fastsat på forhånd. Hverken minuttet før eller efter. Men selv om kravene til farten er høj, kan toiletpauser sagtens nås.

- Nej, vi behøver ikke at tisse i en drikkedunk, mens vi kører, griner Kim Frandsen, der dog afslører, at han prøver at time det med en toilettur om morgenen før løbet. Han afslører også, at han holder sig i gang under rallyet med energibarer, druesukker og Faxe Kondi.


Ellers glæder Norsminde-borgeren sig bare helt enormt til at komme afsted i sin Volkswagen Golf GTI.

- Vi skal også tænke på, at løbet ikke kommer an på økonomien, ligesom det gør i rallys med nyere biler, hvor der er mange præmiepenge på spil. Bilerne hos os er måske rigeligt dyre, men mest af alt er det jo passionen for de ældre biler, der driver os.

Her ses Jan Østergaard og Kim Frandsen til 2020-udgaven af Rally Monte Carlo Historique. Der var intet løb i 2021 grundet covid-19, så de måtte vente et helt år ekstra med igen at trække i køretøjet. Privatfoto


Hvilken placering får I så i år?


- Jan (co-driveren, red.) siger jo, at vi ender i top 20. Men jeg tør ikke sælge skinnet, før bjørnen er skudt. Lad os nu komme hjem hele, glade og forhåbentlig slå placeringen fra sidste år, lyder det ydmygt fra Kim Frandsen.

Blå bog: Kim Kjærsgaard Frandsen

Opvokset i Odder, men bor nu i Norsminde med sin kone. De har sammen fem sammenbragte børn, der alle er voksne.


Har en højere handelseksamen fra Skanderborg-Odder Handelsgymnasium og er uddannet shippingmand hos Maersk Line på Aarhus Havn.


Har mellem 1998 og 2015 arbejdet selvstændigt i Odder som ejer af Outdoor Sport, der sælger beklædning til golfindustrien.


Har siden 2015 været "privilegeret semi-pensionist", som han kalder det, med konsulentbaseret arbejde.


Kører seks-otte danske DASU-Classic-motorsportsløb årligt i ekspertklassen, er aktiv i Horsens Automobil og Motor Klub, og cykler af og til på mountainbike omkring Moesgaard.